v i o l e n

V u r e n h o u t   kan prachtig zingen. Om die reden worden zangbodems van piano's van dit zachte hout gemaakt.

Zo ook het bovenblad van violen, waar zeer hoge eisen akoestische aan worden gesteld. Het hout moet regelmatig zijn en zeer fijn van structuur. Daarvoor moet het langzaam gegroeid zijn, zodat de jaarringen dicht bij elkaar liggen. Dit is het geval met fijnsparren die gegroeid zijn op de hogere berghellingen van de Alpen en de Karpaten. Vioolbouwers uit de hoofdstad van de vioolbouw Cremona zoeken hun stammen vooral in het Val di Fiemme in de Dolomieten.

De viool in zijn huidige vorm is ontstaan in de 17e en 18e eeuw. Toen leefden de grote vioolbouwersfamilies als Amati, Guarneri en Stradivari. Een van de vernieuwingen was het materiaalgebruik voor het achterblad. Aanvankelijk werd dit wel van populieren gemaakt of van linden, of fruithout. Dit gaf een warme, fluwelen klank, maar de instrumenten spraken minder goed aan.
v i o l e n

V u r e n h o u t   kan prachtig zingen. Om die reden worden zangbodems van piano's van dit zachte hout gemaakt.

Zo ook het bovenblad van violen, waar zeer hoge eisen akoestische aan worden gesteld. Het hout moet regelmatig zijn en zeer fijn van structuur. Daarvoor moet het langzaam gegroeid zijn, zodat de jaarringen dicht bij elkaar liggen. Dit is het geval met fijnsparren die gegroeid zijn op de hogere berghellingen van de Alpen en de Karpaten. Vioolbouwers uit de hoofdstad van de vioolbouw Cremona zoeken hun stammen vooral in het Val di Fiemme in de Dolomieten.

De viool in zijn huidige vorm is ontstaan in de 17e en 18e eeuw. Toen leefden de grote vioolbouwersfamilies als Amati, Guarneri en Stradivari. Een van de vernieuwingen was het materiaalgebruik voor het achterblad. Aanvankelijk werd dit wel van populieren gemaakt of van linden, of fruithout. Dit gaf een warme, fluwelen klank, maar de instrumenten spraken minder goed aan.
Sindsdien is het achterblad van esdoorn. Dit geeft de briljante klank aan een viool, en bovendien is esdoorn sterk, geen onbelangrijke eigenschap, gezien de spanning van de snaren die opgevangen moet worden. Ook andere onderdelen zijn van esdoorn: de krans, de hals, de krul, de kam.

Maar niet in de laatste plaats is esdoorn mooi, zeker het matig gevlamde esdoorn dat voor het achterblad gebruikt wordt. En niet gewoon mooi, maar zeeer mooi, zoals de hele viool onvoorstelbaar moooi is. Cremona was een stad van kunstenaars - op estetisch gebied werden de hoogste eisen gesteld.

Dan zijn er nog meer van die pareltjes aan de viool. Meestal gemaakt van ebben, maar soms ook van buxus. Het gaat om onderdelen die hard, slijtvast en glad van oppervlak moeten zijn: de toets, het kielhoutje waarover de snaren lopen, de stemsleutels, het staartstuk, de kinhouder.

Sindsdien is het achterblad van esdoorn. Dit geeft de briljante klank aan een viool, en bovendien is esdoorn sterk, geen onbelangrijke eigenschap, gezien de spanning van de snaren die opgevangen moet worden. Ook andere onderdelen zijn van esdoorn: de krans, de hals, de krul, de kam.

Maar niet in de laatste plaats is esdoorn mooi, zeker het matig gevlamde esdoorn dat voor het achterblad gebruikt wordt. En niet gewoon mooi, maar zeeer mooi, zoals de hele viool onvoorstelbaar moooi is. Cremona was een stad van kunstenaars - op estetisch gebied werden de hoogste eisen gesteld.

Dan zijn er nog meer van die pareltjes aan de viool. Meestal gemaakt van ebben, maar soms ook van buxus. Het gaat om onderdelen die hard, slijtvast en glad van oppervlak moeten zijn: de toets, het kielhoutje waarover de snaren lopen, de stemsleutels, het staartstuk, de kinhouder.



w=1

w=2

w=3

w=4

w=5